zondag 1 mei 2011

Richard

Na het vorige bericht dat ik gewonnen had bij Cards etc. kregen we het droevige bericht dat mijn lieve buurman Richard, net 52 jaar geworden, 's nachts was overleden...Ik had al eens eerder over hem verteld, toen hij  25 jaar getrouwd was met Marjolijn; hij had hersentumoren en nadat hij was opgegeven kreeg hij van het VU te horen dat hij, zolang de tumoren zich rustig hielden, weer van het leven mocht gaan genieten.
Helaas heeft dat dus maar kort geduurd. Té kort!
En na dat bericht heb ik geen kaart meer gemaakt. Het ging niet op de één of andere manier...
Voor Marjolijn ben ik nu een kist aan het maken om de brieven en kaarten in te doen die ze krijgt, mijn manier om Richard te gedenken en het verdriet een plaatsje te geven.

Op het ruitje heb ik met glasverf de zee geschilderd met een regenboog omdat Richard van de zee en van kleuren hield en een zeilschip omdat ik er het volgende gedicht bij ga doen. Het is van Henry Van Dyke en ik heb het zelf vertaald:

Ik sta aan de kust.

Een schip naast mij hijst de witte zeilen
naar de ochtendbries en gaat op weg naar de blauwe oceaan.
Het is een object van schoonheid en kracht.
Ik sta daar en kijk, tot hij uiteindelijk lijkt te hangen
als een plukje witte wolk precies daar waar de lucht en de zee in elkaar overgaan.

En dan zegt iemand naast mij: Kijk, hij is weg!

Weg, waarheen?
Weg uit mijn beeld. Dat is alles.
Hij is nog net zo groot van boeg, mast en lengte
als hij was toen hij mijn zijde verliet en nog
net zo goed instaat zijn levende vracht naar de haven van bestemming te brengen.
Zijn afgenomen grootte zit in mij, niet in hem.
En precies op het moment dat iemand naast mij zegt: Kijk, hij is weg!
zijn er andere ogen die hem zien komen en andere stemmen die vrolijk roepen:
Kijk, daar komt 'ie!

De binnenkant van de kist ga ik bekleden met fluweelkarton. Daar is nu het wachten op, want dat is niet zomaar meer te koop, ik heb het moeten bestellen helaas. Anders was de kist al af geweest en had ik hem al af kunnen leveren.
Richard, lieve schat, ik mis je en ik hoop dat je nu zonder pijn weer grapjes aan het uithalen bent daarboven. Dikke kus!

2 opmerkingen:

  1. Wat een mooi gebaar dat kistje.. Heel veel sterkte voor iedereen!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. wat vreselijk verdrietig van je buurman Sylvia.
    Je hebt wel een schitterend kistje gemaakt, zal je buurvrouw, ondanks haar verdriet, vast heel erg blij mee zijn.
    Je vroeg ook welke stempel ik had gebruikt bij mijn trapeze-kaart. Die is van pink cat studio

    BeantwoordenVerwijderen